A Lechner Tudásközpont 2017. szeptember 28-án megtartotta szakmai e-közmű konferenciáját. Az esemény során a résztvevők számára lehetőség nyílt írásbeli kérdések feltételére, amelyek egy részére kerekasztal beszélgetések, workshopok alkalmával válaszoltak a meghívott vendégek. A kérdések emellett összegyűjtésre, csoportosításra kerültek, és a konferencián elhangzottakkal összhangban az ezekre adott válaszok publikálása megkezdődik. Az e-közmű kérdés-válasz cikksorozatunk ad teret a felmerült kérdések megválaszolásának.
Az e-közmű rendszerbe a 324/2013 (VIII. 29) kormányrendelettel összhangban ügyfélkapus azonosítást követően van lehetőség belépni. Az ügyfélkapus azonosító személyhez kötött, nem pedig céghez, azonban van lehetőség második, vagy akár további ügyfélkapus azonosítók létrehozására, akár céges e-mail címhez kapcsolva, így elkerülve azt, hogy a céges ügyek a személyes ügyekkel azonos ügyfélkapun keresztül kerüljenek intézésre. A második, vagy minden további ügyfélkapus regisztráció esetében díjat kell fizetni, ami jelenleg 3000 Ft. (részletek: https://segitseg.magyarorszag.hu/segitseg/ugyfelkapu/ugyfelkapu/fizetes.html)
Frissítés: Kormányhivatali tájékoztatás alapján fenti linken található információk ellenére a második, illetve minden további ügyfélkapus regisztráció is díjmentes.
Még nincs olyan működő rendszer Magyarországon, amely a cégek számára biztosít lehetőséget ügyfélkapuhoz hasonló szolgáltatások igénybevételére. Amennyiben a jövőben ilyen rendszer rendelkezésre áll majd, mint Szabályozott vagy Központi Elektronikus Ügyintézési Szolgáltatás, úgy az e-közmű rendszer is használni fogja azt. A Cégkapu jelenleg egy gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely szolgáltatás.
Mind a lakosság/tervezők, mind pedig a közművezeték-üzemeltetők számára kialakított felületen (Ügytár) tervezzük archiválási funkció megvalósítását, melynek köszönhetően a lezárt ügyek elkülönülnek a nem lezárt ügyektől. Ez a funkció is a 2017-es évre tervezett fejlesztés.
Az e-közmű rendszer által nyújtott szolgáltatások igénybevételéért fizetett rendszerhasználati díjakról kiállított számlák adattartalmának bővítése szerepel a fejlesztési terveink között, erre várhatóan még 2017-ben sor kerül majd.
Jelen pillanatban az e-közmű rendelet nem teszi lehetővé azt, hogy bizonyos ügyekre a többitől eltérő határidők vonatkozzanak. Ezért a rendszer nem tesz különbséget a benyújtott kérelmek között annak vonatkozásában, hogy azok milyen tartalommal kerültek benyújtásra.
Mivel az e-közmű rendelet (324/2013. (VIII. 29) kormányrendelet) egykörös hiánypótlást tesz lehetővé, így a rendszer ezzel a módszerrel biztosítja annak lehetőségét, hogy a kérelmező felhasználó minden közművezeték-üzemeltető hiánypótlási kérését figyelembe véve tudja megadni válaszát. Az érintett közművezeték-üzemeltetők aztán az így megadott válasz alapján adhatják meg végső nyilatkozatukat. Amennyiben a kérelmező egyesével válaszolna a hiánypótlási kérésekre, úgy fennállhat annak a veszélye, hogy az egyik hiánypótlásra adott válasza ellentétes egy másik válaszával. A kérelmező számára a jogszabály által a hiánypótlási kérdések megválaszolására biztosított 30 nap onnan indul, amikor az utolsó közművezeték-üzemeltető is megadta első körös nyilatkozatát vagy hiánypótlási kérdéseit.
Egy kérelem kapcsán abban az esetben kerülhet egy közművezeték-üzemeltető hatósági ügyintézés alá, ha a jogszabályban előírt határidőkre nem teljesítette kötelezettségeit (Érintettség megadása 8 napon belül, nyilatkozat megadása 22 napon belül, hiánypótlás utáni nyilatkozat megadása a 22 napos határidőn belül). Az ügymenetet a státusz abból a szempontból nem állítja le, hogy a közművezeték-üzemeltető számára a válaszadási lehetőség ebben az állapotban is adott. A rendszer a háttérben értesíti a felügyeleti hatóságot a mulasztás tényéről, a hatóság pedig ez alapján megkezdheti az intézkedését az e-közmű rendeletben meghatározott határidők (5+5 nap) figyelembe vételével.
Az e-közmű rendelet értelmében amennyiben a kötelezésnek a kötelezett közművezeték-üzemeltető határidőben nem tesz eleget, a felügyeleti hatóság jogszabályban meghatározott bírságot szabhat ki.
A benyújtott kérelem tartalmazza a kérelmező felhasználó elérhetőségi adatait, így amennyiben személyes egyeztetés válik szükségessé, azt a rendelkezésre álló határidők (8 nap, 22 nap, hiánypótlásra 30 nap) figyelembe vételével javasolt megtenni. Az e-közmű rendelet nem tiltja a szükségessé váló személyes egyeztetés lefolytatását, vagy azt, hogy akár már a folyamat megkezdése előtt konzultáljanak a felek.
A rendszer az e-közmű rendeletben leírtak figyelembe vételével került kialakításra, így ebben az esetben a javasolt eljárás az, hogy érintettség megadása után kerüljön rendezésre a kérdés hiánypótlás formájában. A kérelmet benyújtó felhasználó felelőssége az, hogy olyan információkat nyújtson be, amelyek alapján az érintettség minden esetben megállapítható.
Az e-közmű konferencia óta mind a közművezeték-üzemeltetőknek, mind pedig a lakosságnak/tervezőknek kialakított felületeken bevezetésre került az e-mail értesítés funkció (2017.10.12.). Amennyiben valaki mégsem tart igényt a szolgáltatásra, úgy az e-mail értesítések a felhasználói profilmenüben, a saját adatok pontban kikapcsolhatók.
Az előző kérdésben leírtakkal összhangban e-mailben, illetve belső értesítés formájában is.
Ez a jelenség abból adódott, hogy a kérelem benyújtásakor az érintett terület megadására lehetőség volt terület leírásával is, ami egy szabad szöveges mező kitöltését jelentette. A legutóbbi rendszerfrissítés során ehhez a ponthoz is bekerült egy kötelezően kitöltendő település mező, így a 2017.10.11 után benyújtott kérelmek kapcsán minden esetben meg fognak jelenni a települések az ügytárban.
Az e-közmű rendelet értelmében a közműegyeztetést kérelmező kizárólag a közműegyeztető rendszeren keresztül indíthatja el a közműegyeztetési folyamatot. Ennek megfelelően nem használható fel a nyilatkozat.
A rendszerben a státuszok automatikusan kerülnek beállításra annak függvényében, hogy az adott kérelem kapcsán milyen feladatok kerültek elvégzésre az érintett szereplők által. Ezek manuális állítására lehetőség nincs.
Az e-közmű rendszer használatának segítése céljából mind a lakossági/tervező (https://www.e-epites.hu/e-kozmu/segedletek), mind pedig a közmű (https://www.e-epites.hu/kozmuvek/segedletek) felhasználók számára készültek segédanyagok, amelyek a www.e-epites.hu weboldalon érhetők el. Amennyiben a továbbiakban újabb anyagok készülnek, azok ugyanitt kerülnek publikálásra.
A jogszabályban rögzített határidőkkel kapcsolatban beérkező észrevételek a 1405/2016 (VII. 29.) kormányhatározatban foglalt felülvizsgálat során elemzésre kerülnek.
Az e-közmű rendszer a jelenlegi működés szerint a nyilatkozat kérelmekkel kötelezően megszólítandó közművezeték-üzemeltetőket két módon sorolja be ebbe a kategóriába. Az első az adott település vonatkozásában az e-közmű rendelet 5.§ (2) pontjában foglalt hálózatot üzemeltető közmű. Mivel térképi adatszolgáltatásra ezen hálózatok vonatkozásában a közművezeték-üzemeltető nem kötelezett, így a rendszer információ hiányában megszólítja. A második pedig a közmű térképi adatszolgáltatásának a kérelmező által megadott tervezési terület koordinátáival történő megszólítására adott válasz. Amennyiben működő szolgáltatása van a közműnek és a szolgáltatásán keresztül érkező válasz alapján a tervezési területen belül rendelkezik objektummal, úgy ő is kötelezően megszólításra kerül. A kérelmezőnek a településen jelen lévő, vagy a rendszerbe regisztrált közművek közül lehetősége van további közműveket a kérelemhez adni.
A benyújtott kérelmek visszavonására jelenleg nincs lehetőség. Ilyen funkció megvalósítása terveink között nem szerepel.