Engedélyezés / ÉTDR

Az ÉTDR - Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer - az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban lehetővé teszi az elektronikus kérelem és tervbeadást, valamint az elektronikus ügykezelést.

Kapcsolat / Hibabejelentés:
Telefonos ügyfélszolgálat:
H-CS: 8:00 - 16:30 P: 8:00 - 14:00

ÉTDR rendszer lehetséges jövőbeni felhasználói

Az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer (ÉTDR) olyan, interneten keresztül elérhető központi, országos szolgáltatás, amely az építésügyi hatósági engedélyezési eljárás valamennyi résztvevője (ügyfelek, hatóságok) számára támogatja az elektronikus ügyintézést, valamint az engedélyezési tervdokumentáció (a rajzi mellékleteket is beleértve) elektronikus kezelését: készítését, tárolását, továbbítását, véleményezését, megjelenítését és megőrzését. Mit jelent a „valamennyi résztvevő”?
 
A rendszer felhasználói első körben a kérelemre induló építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokat lefolytató első fokú építésügyi hatóságok, valamint az eljárásban közreműködő szakhatóságok lesznek.
 
Az építésügyi hatóságoknál és a szakhatóságoknál az elektronikus ügyintézés jelenleg gyakorlatilag nem működik, az informatika adta lehetőségek használata is csak kis mértékben és részlegesen valósult meg. Megállapítható, hogy az építésügyi hatóságok és a szakhatóságok közötti kommunikáció nem elég gyors és hatékony, hiszen éppen a hiányos informatikai ellátottság miatt a kapcsolattartás jellemzően a hagyományos eszközökkel (posta, telefon) történik. Az e-mail és a fax használatára általában csak a postai szolgáltatás által továbbítandó információ „megelőlegezéseképpen” kerül sor, és nem váltja ki a papír alapú dokumentumokat.
 
Az elektronikus ügyintézés mind szélesebb körű kiterjesztése projektünkkel kapcsolatban azt jelenti, hogy a különböző felhasználók (kérelmezők, ügyfelek, közreműködők) az ÉTDR-t nem csak az eljárás folyamán, hanem a hatósági eljárásokat megelőzően az ahhoz kapcsolódó előkészítő munkarészben, továbbá az eljárások lefolytatása után az eljárás „eredményének” megismerése, felhasználása érdekében is használnák. A közvetlen és kölcsönös kapcsolattartás révén minimálisra szűkülne a papír alapú dokumentumok köre, illetve ezek elektronizálásának kötelezettsége.
 
A cél, az ÉTDR-t felhasználók minél szélesebb körének kialakítása.
 
Ennek megfelelően az eljárás megindítása előtt, vagy/és az eljárás során, továbbá az eljárás után az eljáró hatóságokon túl az alábbi szervezetek, személyek kapcsolódhatnának a rendszerhez, mint felhasználók (vagy adatszolgáltatók):
  • ügyféli jogállással rendelkező szomszédok,
  • egyéb ügyféli, ill. tulajdonosi jogosultsággal rendelkezők,
  • eljárásban/hoz közreműködő szakemberek,
    • szakértők,
    • tervezők,
    • felelős műszaki vezetők,
    • műszaki ellenőrök,
  • eljárásban/hoz közreműködő szervezetek,
    • szakhatóságok,
    • közműszolgáltatók,
    • kéményseprő,
    • tervtanácsok,
    • közútkezelő,
    • földhivatalok,
    • különböző minősítő szervezetek (pl. ÉMI, akkreditált laborok),
    • érdekképviseleti szervezetek (civil egyesületek),
  • különböző névjegyzéket vezető szervezetek, szakmai kamarák.
 
Az eljárások ”eredményének” megismerése érdekében a rendszert igénybe vevők további lehetséges köre:
  • földhivatalok,
  • önkormányzatok vállalkozási engedélyeket-, telepengedélyeket-, működési engedélyeket kiadó szervezeti egysége, helyi adóügyekkel foglalkozó szervezeti egység,
  • pályázatokat kiíró- és elbíráló közigazgatási-/kormányhivatalok,
  • bíróságok,
  • ügyészségek,
  • pénzintézetek.
 
A fentebb felsorolt szervezetek illetve személyek egy része számára jogszabály által kötelezővé tehető rendszerünk használata, melynek következtében megvalósulhat a minimális papírhasználat, s általa az uniós előírásként is elvárt környezetterhelés csökkentése is.
 
E cél érdekében azon szervezetek, személyek, stb. számára, akik nem kötelezhetőek a rendszer használatára, de igényt tartanak a hiteles és gyors információk megszerzésére, lehetőséget kell, illetve kívánunk biztosítani ahhoz, hogy munkavégzésük során számítógépes rendszerükkel kapcsolódhassanak az ÉTDR-hez. Rendszerünk használatával ugyanis ügyintézésük felgyorsulhat, mivel egy iratbeszerzés vagy iratbetekintés érdekében nem kell több napot, vagy esetleg hetet eltölteni a dokumentumok beszerzésével. Természetesen ez az ügyfelek és az építésügyi hatóságok számára is jelentős idő-, munka-, és anyagi ráfordítást takarít meg, mely az állampolgárok, az államigazgatás és végső soron a gazdaság szempontjából egyaránt pozitív eredménynek számít.